Elérése: Értékesítés -> Vevői rendelés

A Vevői rendelés egy olyan adminisztratív bizonylattípus, melynek célja, hogy a vállalat minden arra jogosult felhasználója tisztában legyen a rendszerben rögzített, tehát valós vevői igényekről. Egy Vevői rendelés a Cikk törzs elemeiből (termékek és szolgáltatások egyaránt) áll össze, és mindenképpen tartalmaz egy Vállalási határidőt. Alapvetően egy olyan bizonylat rögzítését takarja, amely kiinduló alapja a logisztikai lánc legtöbb értékesítési funkciójának, de még nem jár valós raktármozgatással.

Bizonylat neve

Mozgás típusa

Bizonylat típusa

Előzménye

Készülhet belőle

Valós raktármozgás

Vevői rendelés

Értékesítés

Ügyfél

Árajánlat

Blokk

Egyszerűsített gyártás

Előleg számla

Előlegbekérő levél

Gyártás megrendelés

Készlet kivezetés

Kitárolás kérés

Proforma

Szállítói rendelés

Szállítólevél

Számla

Vevői rendelés foglalással

Nem


Új Vevői rendelés rögzítéséhez válassza az Értékesítés -> Vevői rendelés menüpontot!

- Ekkor megjelenik a Vevők törzsadatválasztó ablaka, ahonnan ki tudja választani a vásárlót dupla egérkattintással, vagy kijelölés után az (OK) gombbal.

- Megnyílik a bizonylatkészítő ablak, ha nincs a vevőnek félbehagyott bizonylata. (Ha a vevőhöz tartozik félbehagyott bizonylat, a rendszer rákérdez, hogy folytatja-e az elkezdett bizonylatot, vagy újat hoz létre. (Bővebben a Bizonylat félbehagyása, későbbi folytatása c. fejezetben)


A bizonylatkészítő ablakok felépítéséről bővebben a Bizonylatok c. fejezetben olvashat.

- Az ügyfél adatok részt a program automatikusan kitölti a kiválasztott vevő adataival. A vevő címe kiválasztható a  választólistából, amennyiben a vevőhöz az alap címadatán kívül Telephely cím(ek) is rögzítve van(nak).

- Amennyiben a vevőhöz elérhető előzménybizonylat (Pl. árajánlat), úgy az a jobb oldali gombokon piros felirattal jelenik meg. Ha szeretne előzménybizonylatot felhasználni a vevői rendelés elkészítéséhez, úgy a jobb oldali részben kattitntson a megfelelő gombra. Bővebben a Bizonylatkészítés előzménybizonylat alapján c. fejezetben.

- A bizonylatfej részben adhatók meg a különböző fülek segítségével a legfontosabb adatok, úgy mint fizetési adatok, szállítási adatok, kapcsolódó dokumentumok, megjegyzések. Részletesen a fülek leírásáról a Bizonylatfejben megjelenő fülek c. részben olvashat.

- Adja meg az adatokat az Alapadatok fülön! Az alapértelmezett vállalási határidő a Paraméterekben állítható be, itt közvetlenül nem módosítható. Bővebben a Paraméterek - Bizonylatok beállítása c. fejezetben.

- A Szállítási mód/cím fülön adható meg a szállítási cím és a szállítás módja.

- A Bizonylat kapcsolatok fülön kapcsolhatók egyéb bizonylatok a vevői rendeléshez.

- Egyéb kapcsolati adatok fülön a bizonylat hozzáadható Projekthez, Szerződéshez, Bérbeadáshoz és/vagy Munkaszámhoz.

- A Mellékletek fülön fájlmellékletet adhat hozzá a bizonylathoz.

- A Megjegyzések fülön megjegyzés szöveget adhat a bizonylathoz, mely szöveg a Bruttó összesen összeg és az aláírás hely közötti részen jelenik meg a kiállított bizonylaton.

- Ha megadott minden szükséges adatot a fenti fülek segítségével, következhet a tételek hozzáadása a bizonylathoz. Előfordulhat, hogy már szerepel(nek) tétel(ek) a tétel listában, noha még nem adott manuálisan hozzá új tételt, például, ha előzménybizonylatot használt fel.

    1. Új tétel hozzáadásához nyomja meg az  (Új) gombot, ekkor a következő ablak jelenik meg:

    1. A Cikk-kereső:   mezőből válassza ki a hozzáadni kívánt cikket. Itt kereshet cikkszám, név, EAN, csomagolási egység EAN kódja, SN vagy LOT kód alapján is. A kiválasztott cikk adatainak megtekintésére  a (Cikk adatlap megnyitás) gombra kattintva van lehetőség.
    2. Írja be a Mennyiség:  mezőbe a kívánt mennyiséget. Amennyiben a cikkhez van menynyiségi váltószám, úgy megadhatja a váltószám egységében is a mennyiséget.

Fontos! Vevői rendelésben olyan termék is rögzíthető, amely jelenleg nincs raktárkészleten!


    1. A Vállalási határidő mezőben adhat meg a termékhez határidőt. Alapértelmezése a bizonylat határideje. Amennyiben a bizonylaton a határidő nincs engedélyezve a paramétereben, úgy alapértelmezett értéke a bizonylat kelte. Az értéke nem lehet korábbi, mint a bizonylat kelte.
    2. Az Eladási ár:  mezőben válassza ki az eladási árkategóriát!
    3. Szükség esetén írja be a Kedv.:  mezőbe a Vevő számára adott kedvezmény százalékos értékét, vagy írja be a N° eár.:  vagy B° eár.:  mezők közül az egyikbe a megfelelő értékesítői árat!

Fontos! Az árszámítás alapja jelölő alapértelmezett értéke paraméterben meghatározott, de bizonylatonként és tételenként tetszőlegesen változtatható. Használata meghatározza, hogy a szoftver a N° eár-at vagy a B° eár-at veszi figyelembe az árak kalkulálásakor.  Beszerzési oldalon az árszámítás alapja mindig a nettó jelölőt veszi figyelembe.


Fontos! Ha a bizonylaton lévő cikknek az áfakulcsát módosítom, akkor az árak minden esetben nettó alapon kerülnek újraszámításra.


Fontos! 0 Ft-os ár megengedett, de negatív ár nem!


    1. Szükség esetén írjon a Megjegyzés:  mezőbe a cikkhez tartozó megjegyzést. Ez a megjegyzés a nyomtatott bizonylaton közvetlenül az adott tétel alatt jelenik meg. A megjegyzés megjelenése szabályozható a Paraméterekben. Bővebben a Paraméterek - Bizonylatok beállítása c. fejezetben.

- Miután rögzített tételeket a bizonylathoz, az alsó gombsoron lévő  (Módosít) gombbal tudja szerkeszteni a kiválasztott tételt, valamint a  (Töröl) gombbal törölheti a bizonylatról.

-  /  Auto. készlet foglalás bejelölése esetén a bizonylaton szereplő tételeket a rendszer automatikusan lefoglalja a készletből.

- Ha szeretné megtekinteni a vevői rendelés nyomtatási képét rögzítés előtt, kattintson az  (Előnézet) gombra. Ekkor a bizonylatnak még nincs rögzített Bizonylatszáma, és a megnevezésében feltüntetésre kerül az előnézet szó.
A vevői rendelés levezető szövege (mely Törzsadatok/Paraméterek menüben állítható) megjelenik a bizonylaton. A levezető szöveg nyelvfüggő, tehát amennyiben a Paraméterekben meg lett adva idegen nyelvű levezető szöveg, és a bizonylat nyelve a megfelelőre van állítva, a levezető szöveg a választott idegen nyelven jelenik meg.  Bővebben a Paraméterek - Bizonylatok beállítása c. fejezetben.

Ha szeretné rögzíteni a vevői rendelést, kattintson a  (Rögzít) gombra, a program megerősítési célból megkérdezi, hogy biztosan rögzíti-e véglegesen a bizonylatot. Igen választása esetén megjelenik a nyomtatási ablak, ahol kinyomtathatja a vevői rendelést. A folyamatos tételrögzítésre a  (Következő) gomb segítségével, vagy az F10 gyorsbillentyű használatával van lehetőség.


Vevői rendelések karbantartása

Elérése: Értékesítés -> Karbantartás -> Vevői rendelések karbantartása

Ebben az ablakban van lehetősége a Vevői rendelés, Vevői rendelés foglalással típusú bizonylatok karbantartására, de itt megjelennek a Proforma bizonylatok is. A bizonylatokat bizonylatszámuk előtagjai alapján tudja megkülönböztetni.

 A Foglalások státusza nevű oszlopban megjelennek a színes állapotjelző ikonok. A zöld ikon azt jelzi, hogy a bizonylaton szereplő tételek mindegyike, és mindegyik tétel összmennyisége le lett foglalva. A piros állapotjelző azt jelzi, hogy a bizonylaton szereplő tételek közül egyiknél sem lett foglalás leadva, részfoglalás sem. (vagyis pl 10 rögzített mennyiségből 3 mennyiség foglalt). A sárga állapotjelző azt jelzi, hogy vagy a tételek közül egy-néhány teljes mennyiségben le lett foglalva, vagy egy-egy tétel esetén részfoglalás lett rögzítve.

Példa. Előfordulhat, hogy a bizonylaton rögzítve lett a Cikk1 tételből 5 db, a Cikk2 tételből 3 db. A részfoglalásokra az alábbi opciók lehetségesek:

- ha a Cikk1 tétel mind az 5 db-ja le van foglalva, viszont a Cikk2 tételből nincs foglalva

- ha a Cikk1 tétel mind az 5 db-ja le van foglalva,  a Cikk2 tételből 1 db van foglalva

- ha a Cikk1 tételből 3 db, a Cikk2 tételből 0 db van foglalva

- ha a Cikk1 tételből 0 db, a Cikk2 tételből 2 db van foglalva.


Amikor foglalást módosít egy bizonylaton, akkor az állapotjelzők automatikusan átváltanak másik színre, ha ezt a foglalások módosulásának mértéke indokolja.

A karbantartó ablakban megjelenő szűrők és gombok funkcióiról a Bizonylatok karbantartása c. fejezetben olvashat részletesen.

A Vevői rendelések karbantartása ablakban a (Nyomtat) gombbal újra lehet nyomtatni az adott bizonylatot. A nyomtatás listát tud nyomtatni a karbantartó ablakban látható listából, melyet a szűrési beállításokkal tud összeállítani, vagy szűrés nélkül a teljes lista nyomtatható.

A Vevői rendelések karbantartó ablakból nyomtatható az ún. Kivonatos tétel lista, mely a kijelölt vevői rendelés vonatkozásában nyomtatja ki a bizonylat ügyfelét, és a bizonylaton szereplő tételek cikkszámát, megnevezését, mennyiségét, és mennyiségi egységét.

A Vevői rendelések karbantartása ablakból elérhető jobb gombos menüben lehetőség van megadni a bizonylathoz Átadási határidőt (óra:perc). Amennyiben ez az érték ki van töltve, úgy a nyomtatott bizonylaton megjelenik. Az Átadási határidő kezeléséhez szükséges paraméter: Paraméterek - Bizonylatok fül - Vevői rendelés fül Vállalási határidő kezelése jelölőnégyzet.

Amennyiben a Vevői rendelés karbantartóból Új Vevői rendelést kíván létrehozni, lehetőség van a tétel határidők másolására. Ha a paramétereknél aktív a Vállalási határidő kezelése, és a bizonylatnál meg vannak adva a tétel határidők, akkor azok átvihetők az új bizonylatra. Fontos! Ha a kelt napjánánál korábbiak a tétel határidők, a bizonylatot nem lehetséges rögzíteni!


Amennyiben a Vevői rendelés esetében az Új bizonylat opciót választja, abban az esetben lehetőség van a vevői rendeléshez csatolt mellékleteket továbbvinni a készülő Szállítói rendelés bizonylatra. Ezt a  (Mellékletek másolása) jelölő kiválasztásával teheti meg. A  (Mellékletek másolása) jelölő minden esetben szabadon kiválasztható a Szállítói rendelés vonatkozásában, melyet a paraméterekben történő beállítás segítségével alapértelmezetté tehet. Erről bővebben a Törzsadatok - Egyéni paraméterek c. fejezetben olvashat.
A Főmenüből indított Szállítói rendelés előzményválasztás esetében is elérhető a   (Mellékletek másolása) jelölő.


Vevői rendelések módosítása

A Vevői rendelések karbantartása ablakban lehetőség van a rendelés adatainak módosítására, mind az ügyfél adatokra, mind a tétel adatokra vonatkozóan. A bizonylat egészét érintő adatok (ügyfél adatok, határidők, szállítási, számlázási címek) módosításához használja a  Szerkesztés gombot. A megfelelő jogosultság birtokában az alábbi adatok szerkeszthetők:

A Vállalt határidő megváltoztatása esetén a Vevői rendeléshez kapcsolódó projektek határideje is módosulni fog!

A Számlázási cím módosítható a Vevő adatlapján rögzített telephelyek listájából kiválasztva, vagy az Ügyfél adatlap gomb megnyomásával előhívható Vevő adatlapjának módosításával, ott új Ügyfél telephely adható hozzá, ami a legördülő listából kiválasztható.

Módosíthatók a szállítási adatok, szállítási mód, és adható megjegyzés a bizonylathoz.

Az Ügyfél adatlap használatához megfelelő jogosultsággal kell rendelkeznie a felhasználónak.

Vevői rendelés tétel módosítása

A Tételek fülön van lehetőség a bizonylat tételét módosítani, törölni, vagy új tételt adni a már rögzített bizonylathoz.

Egy tétel adatainak (ár, árszint, kedvezmény, egységár) módosításához használja a  Módosít gombot. A mennyiséget növelheti, csökkentésnél viszont nem mehet a feldolgozott mennyiség alá. Ha a mennyiség a foglalt mennyiség alá csökkenne, úgy a rendszer a foglalt mennyiséget is csökkenteni fogja a mennyiségnek megfelelően. Módosítás esetén a cikket megváltoztatni nem lehetséges. Ehhez használja az új cikk hozzáadása funkciót. Tétel törlése a bizonylatról a  Tétel stornó gombbal lehetséges. Ekkor a rendszer rákérdez, hogy a tételt törölni, vagy sztornózni kívánjuk. Tétel törlése csak abban az esetben lehetséges, amennyiben még nem történt feldolgozás rajta (pl számlázás, vagy sztornó). Törlés esetén a tétel nem fog megjelenni a tétel listában és módosul a bizonylat végösszege, míg sztornó esetén a tétel feldolgozott mennyisége átveszi a sztornózott mennyiséget, jelezve, hogy a tétel sztornózott, de sem a bizonylat sem annak végösszege nem módosul. Mindkét esetben a rendszer törli az esetlegesen kapcsolódó készlet foglalásokat.

A kijelölt tétel esetében elérhető a cikk adatlapja, a megfelelő jogosultság birtokában módosíthatók a cikk adatai. Ezek a módosítások a rögzített tétel esetében nem lépnek érvénybe!

Proforma bizonylatok tételeinek módosítása nem lehetséges, ha a bizonylat már fizetett. A Proforma bizonylat fejléc adatai nem szerkeszthetők.

Amennyiben egy tétel esetében a foglalási adatok módosulnak (új foglalás, foglalás törlése, foglalt mennyiség módosítása), úgy a vevői rendelés tételénél módosul a Rögzítve mező dátuma és időpontja.


Vevői rendelés stornó - kötelező Tag megadása funkció:

A Vevői rendelés típusú bizonylatok stornózása esetében - bekapcsolt paraméter függvényében - lehetőség van a bizonylat stornózáskor Tag megadásával rögzíteni a stornózás okát, mely bekapcsolt paraméter mellett kötelezően töltendő.
Ehhez a  (Stornó) ikonra történő kattintást követően, a Megerősítés ablakban válassza az Igen gombot, ezt követően megjelenik a Storno oka ablak. Itt adhatja meg a  választó gombra kattintva a Szótár (Bizonylat tagek) ablakban rögzített Tag-ek közül a stornózás okát.

 

Az alábbi funkciógombok segítségével további módosításokat végezhet a Tag-ek vonatkozásában:

  •   (Új): Új Tag rögzítése.
  •  (Módosít): A kijelölt Tag módosítása.
  •   (Töröl): A kijelölt Tag törlése.
  •   (Adatok): A kijelölt Tag adatlapja csak megtekintésre (az adatok nem módosíthatók).
  •   (Részletek): A kijelölt Tag részleteinek megjelenítése a Részletek ablakban.



Szállítói rendelések

Az Értékesítés - Vevői rendelések karbantartása ablakon a részleteket megjelenítve elérhetővé válik a tételekhez tartozó szállítói rendelések lekérdezése. Ezt a Tételek fülön a Szállítói rendelések gombra kattintva nyithatjuk meg.

Ebben az ablakban a Vevői rendelés tételre felosztó Szállítói rendeléseket, és felosztott tételek mennyiségeit követhetjük nyomon. Ezeket az adatokat a Beszerzés/Szállítási határidők megadása menüpontban is elérhetjük.

Projekt indítása karbantartó ablakokból

Elérése: Értékesítés -> Karbantartás -> Vevői rendelések karbantartása és

Értékesítés -> Karbantartás -> Proforma bizonylatok karbantartása

A Vevői rendelés, Vevői rendelés foglalással és Proforma típusú bizonylatok esetében lehetőség van projektet indítani a karbantartó ablakból. A karbantartó ablakból indított projekthez a bizonylat mint Projekt előzmény bizonylat hozzá lesz kapcsolva. A * választó gomb használatával lehetőség van az Utolsó kapcsolt projekt sorszámának megjelenítésére is. Abban az esetben, ha több megjeleníthető kapcsolt projekt van, akkor az utolsó kapcsolt projekt sorszámát mutatja a rendszer. Amennyiben nincs megjeleníthető kapcsolt projekt a fenti bizonylatokhoz, az Utolsó kapcsolt projekt sorszám mező üresen jelenik meg.

A Vevői rendelés projekthez rendelésével a Kapcsolatok/Egyéb kapcsolatok között megjelenik a projekt azonosító száma. Amennyiben ebből a Vevői rendelésből szállítólevél készül, abban az esetben a Szállítólevél Kapcsolatok/Egyéb kapcsolatok között is megjelenik a Vevői rendeléshez tartozó projekt.

A funkció használatának feltételei:

  • globális paraméter bekapcsolása. Bővebben: Törzsadatok - Paraméterek - Projektek fül - Integráció a vevői rendelés és proforma bizonylatokkal opció
  • a bizonylaton (VR, VRF, Proforma) szereplő tételhez, melyhez projekt lett indítva, legyen megadva a Cikk törzsben alapértelmezett projektsablon. Bővebben: Cikk törzs - Projektsablon fül.
  • a bizonylatnak legyen felelős dolgozó beállítva. Bővebben: Bizonylat karbantartás - Felelős dolgozó beállítása






Fontos! Ha egy bizonylat tételhez kapcsolódik nem lezárt projekt, akkor sem a bizonylat tétel, sem a bizonylat nem sztornózható!


Fontos! Amennyiben a Vevői rendelés, Vevői rendelés foglalással vagy Proforma bizonylaton gyártmány cikk szerepel, melyből projekt lett indítva, úgy a létrejövő projekt Anyagfelhasználás fülén a gyártmányhoz tartozó alkatrészek automatikusan hozzáadásra kerülnek. Karbantartó ablakban, gyártmány típusú cikkből indított projekt esetén kizárólag Egyszerűsített gyártás bizonylat készíthető a projektből.


 A funkcióról bővebben a Bizonylatok karbantartása c. részben olvashat.

Projekt lezárása karbantartó ablakokból

Elérése: Értékesítés -> Karbantartás -> Vevői rendelések karbantartása és

Értékesítés -> Karbantartás -> Proforma bizonylatok karbantartása

A vevői rendelések és proforma bizonylatok karbantartó ablakában lehetőség van a bizonylathoz kapcsolódó összes projekt zárására egy gombnyomással.

A karbantartó ablakban jelölje ki azt a bizonylatot, melyhez kapcsolódó összes projektet zárni szeretné. Nyissa le a Projektek gomb melletti menüt a nyíl segítségével, majd nyomja meg az Auto. projektek zárása gombot!

Ezután egy ellenőrző ablak jelenik meg, miszerint az összes kapcsolódó projekt zárásra kerül, melyeknél a zárás feltételei teljesülnek. Ezt jóváhagyva két eset fordulhat elő:

1. sikeres az összes nyitott projekt lezárása

2. egyes projektek esetében a zárás feltételei nem teljesültek, így azok nem keerülnek lezárásra. A bizonylathoz kapcsolt azon nyitott projektek lezárásra kerülnek, melyeknél a zárás feltételei adottak.

A Vevői rendelések karbantartása ablakban lehetőség van a vevői rendeléshez kapcsolt előlegszámlát automatikusan továbbvinni a rendelésből készült számlára. Ehhez válassza ki a számlázni kívánt vevői rendelést, majd az Új gombot használva válassza az Új bizonylat rádiógombot, majd a lenyíló listából a Számla típust. Ekkor megjelenik egy kapcsolható jelölőnégyzet: Kapcsolt előlegszámla számlára rendelése néven. Ezt bejelölve a készülő számlára a rendszer automatikusan felteszi a rendelésen lévő feldolgozható tételeket, valamint a kapcsolt előlegszámlának a feldolgozatlan összegét.