Új szállító létrehozása
Elérése: Törzsadatok -> Szállító törzs -> alsó gombsoron (Új) gomb
Új szállító létrehozásakor a megjelenő ablakban az alábbi fülekkel találkozhat: (ezeket alább részletesen bemutatjuk):
- Általános adatok: a kék háttérszínű mezők kitöltése kötelező, a fehéreket opcionálisan megadhatja.
- Kapcsolati adatok fülön szükség esetén rögzíthet új kapcsolattartókat, és kapcsolatfelvételeket.
- Csatolt dokumentumok fülön új dokumentumokat, fájlokat csatolhat a szállítóhoz.
- Nyomtatási, nyelvi és egyéb beállítások
- Árlista fülön új cikkeket tud rögzíteni a szállítóhoz árakkal, vagy árak nélkül.
- Ha szeretné rögzíteni a szállítót a megadott adatokkal, kattintson a
(Rögzít) gombra.
Új szállító létrehozása - Általános adatok fül
Mező név |
Tartalom |
Név |
Szállító neve |
Adózó gazdasági típusa: |
A Szállító magánszemély, szervezet, egyéni vállalkozó vagy adószámmal rendelkező magánszemély lehet. |
Cím |
Szállító címe: ország, megye, irányítószám, település, utca-házszám bontásban. A rendszer alapértelmezetten az ország mezőt kitölti Magyarország értékkel, mely szabadon módosítható. |
Levelezési cím |
Szállító levelezési címe: ország, megye irányítószám, település, utca-házszám bontásban. A cím melletti ikon segítségével a Cím részben megadott adatokat másolhatjuk át. |
Központi elérhetőségek Telefon |
Szállító központi telefon, fax és mobilszáma, illetve e-mail címe. |
Pénzügyi elérhetőségek Telefon |
Szállító pénzügyi telefon, fax és mobilszáma, illetve e-mail címe. |
Honlap |
A szállító weboldalának címe. |
Bankszámlaszám |
A szállító bankszámlaszáma. |
Adószám |
A szállító adószáma. Megadása alapértelmezetten opcionális, amennyiben megadjuk, úgy a rendszer ellenőrzi a formátum helyességét. Paraméter segítségével a megadása kötelezővé tehető. |
Csoportos adószám v. CSASZ |
Csoportos adószám vagy CSASZ megadásának lehetősége. |
EU adószám: |
A szállító közösségi adószáma. Megadása opcionális, amennyiben megadjuk, úgy a rendszer ellenőrzi a formátum helyességét. |
Alapértelmezett pénznem |
A szállítóhoz kapcsolódó beszerzési számla rögzítésekor alapértelmezettként felkínált pénznem. |
Fizetési mód |
Adott szállítóhoz kapcsolódó beszerzési számla rögzítésekor alapértelmezettként felkínált fizetési mód. |
Fizetési határidő |
Adott szállítóhoz kapcsolódó beszerzési számla rögzítésekor (amennyiben annak fizetési módja átutalás) alapértelmezettként felkínált fizetési határidő (a bizonylat keltezéséhez képest napokban). |
Alapértelmezett ÁFA típus |
A szállítóhoz kapcsolódó beszerzési számla rögzítésekor alapértelmezettként felkínált ÁFA típus. |
Minősítés |
A szállító minősítése (a rendszer a minősítéstől függően képes beszerzési bizonylat rögzítésekor figyelmeztető üzenet megjelenítésére). Értéke lehet: A, B vagy C. (Bővebben a minősítésekkel kapcsolatos beállításokról a Törzsadatok – Szállító törzs beállításai c. fejezetben.) |
Ingyenes házhoz szállítás limitösszege |
Ingyenes házhoz szállítás limitösszege forintban. |
Jótállási ügyintézés módja |
Jótállási ügyintézés módja |
Jótállási ügyintézés hossza |
Jótállási ügyintézés hossza (napokban). |
Termékskála szélessége |
Termékskála szélessége |
Megjegyzés |
Saját megjegyzés. |
Engedélyezett |
Beállítása esetén: A szállítóhoz rögzíthető bizonylat. |
A (Cégadatok lekérdezése adószám alapján a NAV adatbázisból) gomb segítségével, helyes adószám esetén, minden ügyfél adat lekérdezhető a NAV adatbázisából, a megadott adatokat felülírja a lekérdezett adatok szerint.
Új szállító létrehozása - Kapcsolati adatok fül
Kapcsolati személy (kapcsolattartó) rögzítése
A felső Kapcsolatok ablakrésznél nyomja meg az (Új) gombot, majd a felugró ablakban töltse ki a Kapcsolattartó adatait. A Név:
megadása kötelező, a többi mező opcionális (Telephely, Beosztás, Telefon, Fax, GSM, E-mail, Felelős, Kapcsolati gyakoriság, Következő kapcsolatfelvétel, Megjegyzés, Hírlevelet kér)
A (Rögzít) gombbal tudja hozzáadni a Kapcsolattartót a Szállító adatlapjához.
A rendszer képes e-mail értesítő küldésére mind a következő kapcsolatfelvétel, mind az előző kapcsolatfelvétel során rögzített teendők határidejéhez kapcsolódóan. (Az e-mail értesítők beállításáról bővebben az Ütemezett e-mail értesítők beállításai c. fejezetben.) A rendszer az első értesítést 3 nappal a következő kapcsolatfelvétel, illetve a kapcsolatfelvétel kapcsán rögzített teendő határidejének lejárta előtt küldi, majd ezt követően naponta ismétli azt, amíg a kapcsolatfelvétel meg nem történik, illetve a feladat státusza Elvégezve-re nem módosul. A rendszer az értesítést a kapcsolatfelvétel felelősének küldi, azonban ha nincs felelős beállítva, vagy a felhasználó törzsben nincs megadva az e-mail címe, akkor az alapértelmezett e-mail címre küldi a rendszer az e-mailt.
A Kapcsolatok lista azokat az embereket tartalmazza, akiken keresztül az Ön cége a szállítóval való kommunikációt kezdeményezheti. A szállító részéről a kapcsolattartók a Kapcsolatok résznél opcionálisan rögzített emberek, az Ön cége részéről pedig minden kapcsolattartóhoz (egységesen vagy egyedileg) hozzárendelhető legfeljebb egy dolgozó, aki a kommunikációért felelős.
Kapcsolat felvételi adatok rögzítése
Haráridő : Az adott interakciókkal kapcsolatos jövőbeni teendőkhöz kapcsolódó határidő. Amennyiben a jelenlegi kapcsolati személy adatainál be van állítva Felelős, úgy a Felelős e-mailcímének megadottságától függően a rendszer a határidő előtt 3 nappal üzenetet küld a Felelősnek vagy az alapértelmezett e-mailcímre. Kétféle érték állítható be: egy konkrét dátum vagy „nincs”, ebben az esetben a rendszer nem küld üzenetet a határidő közeledése miatt.
A Kapcsolat felvételek lista a jelenleg kijelölt kapcsolattartóval való kapcsolatfelvételeket listázza. Ide rögzítheti az összes tervezett és nem tervezett kapcsolatfelvételt az adott kapcsolattartóval, rögzítve a megbeszélés témáját, tartalmát és a témával kapcsolatos jövőbeni teendőket.
Új szállító létrehozása - Csatolt dokumentumok fül
Ebben a fülben a szállítóhoz fájlokat rögzíthet.
Az (Új) gomb megnyomása után új ablak jelenik meg a következő adatokkal:
Mező név |
Tartalom |
Fájl |
Ide írhatja be kézzel, vagy a mező jobb oldalán található „mappa” ikonra kattintva betallózhatja a fájlt, amelyet szeretne az ügyfélhez elmenteni. |
Név |
Ide írhatja be, hogy a Fájl mezőnél megadott fájlt milyen névvel szeretné azonosítani a rendszerben. Automatikusan kitöltődik a fájlnévvel, hosszú fájlnév esetén a fájlnév törzsét rövidítve, de szabadon változtatható. |
UNC dokumentum link |
A fájl elérési linkje. Fontos! Ez a mező nem szerkeszthető! A program automatikusan tölti ki! |
UNC dokumentum link mentése |
Kiválasztása esetén a program nem menti el magát a fájlt, csak az elérési útját. Ebben az esetben a fájlt mindaddig meg tudja nyitni, amíg a fájl nevét nem módosítják, nem törlik, vagy az elérési helyéről nem mozdítják el. Amennyiben a fájlt letörlik, elmozdítják, átnevezik, úgy ennek a rádiógombnak a kiválasztása esetén a fájlt nem éri el, nem tudja megnyitni. Előnye, hogy a fájl nem foglal helyet a programon belül, sok fájl esetén helytakarékos megoldás. Továbbá előnye az is, hogy amennyiben egy csatolt fájlt szerkesztenek (fejlesztenek, javítanak), úgy Ön mindig a legutóbbi, legfrissebb fájlt éri el. |
Fájl mentése |
Kiválasztása esetén a program lementi magát a fájlt. Ebben az esetben a fájl mindaddig a rendelkezésére áll, amíg Ön ezen a képernyőn keresztül ki nem törli a listából. A fájl helyet foglal a merevlemezén a program részeként, sok csatolt fájl esetén esetlegesen lemezterületi problémák is felléphetnek. Amennyiben az eredeti fájlt szerkesztik, úgy a program által lementett fájl továbbra is azzal a tartalommal bír, amelyet ön csatoláskor rögzített. Előnye, hogy független a fájl eredeti elérési útjától, hiszen a program saját magának készít egy másolatot, és azt a másolatot használja. |
Új szállító létrehozása - Nyomtatási, nyelvi és egyéb beállítások fül
Ebben a fülben a szállító számláinak nyomtatásával, nyelvével és egyebekkel kapcsolatos beállításait adhatja meg.
Üzletkötő : Itt lehet kiválasztani az Ön cégénél dolgozó üzletkötőt, aki a szállítóhoz tartozik.
Raktár : Raktárválasztási lehetőség a szállítóhoz kapcsolódóan. Tájékoztató jellegű adat, nincs szerepe bizonylatkészítéskor.
Új szállító létrehozása - Árlista fül
A Szállító / Árlista és a Cikk / Szállítók között kétirányú szinkronizáció érvényesül:
- ha egy cikk rögzítésekor, módosításakor hozzáad egy szállítót és a hozzá tartozó nettó beszerzési árat, akkor az adott szállító árlistáján is meg fog jelenni a cikk, továbbá
- ha a szállító árlistájához hozzáad egy meglévő cikket egy nettó beszerzési árral, akkor annak a cikknek az adatainál is rögzül a szállító a megfelelő árral.
Meglévő cikk beillesztése Szállítói árlistába
Mező név |
Tartalom |
Szállító |
A kiválasztott szállító neve. Automatikusan kitöltődik, nem módosítható! |
Cikk |
A kiválasztott cikk neve. Új árlistás cikk beillesztésekor kötelezően megadandó (kék) választómező, míg már beillesztett cikk módosításakor automatikusan kitöltött, nem módosítható (sárga) mező. |
Cikkszám |
A kiválasztott cikk cikkszáma. Automatikusan töltődik ki, miután a cikk ki lett választva, nem módosítható! |
N° árlistás ár |
Olyan ár, amelyet a cikkhez nettó árlistás árnak megadnak. Amennyiben ennek a mezőnek a tartalma egy 0, úgy beszerzés esetén a cikkhez tetszőleges beszerzési ár beírható. Amennyiben ennek a mezőnek a tartalma egy pozitív szám, úgy beszerzés esetén a program automatikusan kitölti ezzel az értékkel a beszerzési árat, ami tetszőlegesen módosítható, amennyiben a beírt beszerzési ár az itt megadott ártól különbözik, a program figyelmeztető ablakot ad be, hogy biztosan az Ön által beírt árat kívánja-e használni. |
Szállítói termékkód (rendelési szám) |
Az a kód, amely az adott cikket szállítói oldalról azonosítja. |
A cikk státusza az alábbiak közül választható: elérhető, ideiglenesen nem elérhető, megszűnt. A státusz csak az adott szállító vonatkozásában ad tájékoztatást a cikkről. Ha a cikkhez tartozik több szállító, előfordulhat olyan, hogy egy szállítónál megszűnt a termék, míg egy másik szállítő esetében elérhető. Az itt beállított státuszok szerepe a Szállítási határidők megadása funkcióban jelentkezik. Erről bővebben a Beszerzés - Szállítási határidők megadása c. fejezetben olvashat. |
- Kattintson az alsó gombsoron az
(Új) gombra! Ekkor egy új ablak nyílik meg, amiben a Szállító:
mező automatikusan kitöltődik a kiválasztott szállító nevével.
- Kattintson a Cikk:
mező jobb oldalán található „ablak” ikonra! Ekkor egy új ablakban megjelenik a Cikk törzs.
- Válassza ki azt a cikket, amelyet hozzá szeretne adni a szállító árlistájához! (A könnyebb keresés érdekében használhat szűrést, melyről bővebben a Törzsadatok – A felső gyorskereső sáv és a Törzsadatok – Részletes szűrés c. fejezetben olvashat.)
- Kattintson a bal egérgombbal duplán a cikk nevére, vagy kattintson az ablak alján levő
(OK) gombra! Ekkor a Cikk törzs ablaka bezáródik, és az előző ablak Cikk:
mezőjében megjelenik a kiválasztott cikk neve, a Cikkszám: után pedig sötétvörös színnel megjelenik a cikk Ön adatbázisában szereplő cikkszáma.
- Ha szeretné a cikk jelenlegi szállítói nettó árlistás árát megadni, írja be a N° árlistás ár:
mezőbe! Ha nem szeretné megadni, hagyja a 0-t a mezőben!
- Ha szeretné a cikk jelenlegi szállítói termékkódját megadni, írja be a Szállítói termékkód:
mezőbe!
Ha szeretné rögzíteni a cikket a szállító árlistájába, kattintson a (Rögzít) gombra!
Fontos! Az Árlista fülben beállított értékek szinkronizálódnak az adott cikk adatlapjával, vagyis az itt felhasznált adatokat az adott cikk módosításával a Szállítók fülben is elérheti! Az árlistában szereplő cikk árát ezáltal két helyen is módosíthatja, hozzáadhatja vagy törölheti a szállítótól.
Árlista nyomtatása
- Kattintson az
(Árlista) gombra. Ekkor egy nyomtatási ablak jelenik meg. (Bővebben a nyomtatás funkcióról a Törzsadatok– Lista nyomtatása c. fejezetben.)
- Az összesítendő mezők résznél opcionálisan kiválaszthatja, hogy mely adatokat összesítse a program a nyomtatvány végén.
Szállítói árlistába előzőleg már beillesztett cikk beszerzői adatainak módosítása
Elérése: Törzsadatok -> Szállító törzs -> egy szállító kiválasztása -> alsó gombsoron (Módosít) gomb -> Árlista (fül) -> alsó gombsoron
(Módosít) gomb
Ezzel a funkcióval egy szállítói árlistába már előzőleg beillesztett cikk nettó árlistás árát és szállítói termékkódját lehetséges módosítani.
Szállítói árlistából, előzőleg már beillesztett cikk törlése
Elérése: Törzsadatok -> Szállító törzs -> egy szállító kiválasztása -> alsó gombsoron (Módosít) gomb -> Árlista (fül) -> alsó gombsoron
(Töröl) gomb
Fontos! Ez a funkció a cikket kizárólag a szállító árlistájáról törli, a Cikktörzsből nem! E funkció használatával kizárólag a cikkhez tartozó beszerzői adatok (nettó beszerzési ár, szállítói termékkód) törlődnek!
Új szállító létrehozása - Export fül
A Részlegszám mezőben adja meg a könyvelőprogram exportálásához szükséges adatot. Amennyiben a Törzsadatok - Paraméterek menüpont Törzsadatok - Szállítótörzs fülön a Részlegszám mező alapértelmezése mezőt kitölti, új szállító rögzítése esetén ez az érték megjelenik. Amennyiben a paraméterben ki van töltve ez az adat, egyes szállítók esetében felülírható ez az érték, és a könyvelőporgram felé történő export során a szállítótörzset veszi alapul a rendszer.