Elérése: Beszerzés -> Szállítólevél alapján

Ezzel a funkcióval az olyan beszerzések rögzíthetők, melyek esetében az áru szállítólevél ellenében érkezett a telephelyre, tehát az áru szállítólevél ellenében kerül bevételezésre. Árak megadása nem kötelező, de lehetséges, továbbá minden esetben a keltezés szerinti árfolyammal az alapértelmezett pénznemre átszámolt beszerzési árral kerülnek készletre. Amennyiben a bevételezés számla ellenében történik, használja a Beszerzés számla alapján funkciót!

Bizonylat neve

Mozgás típusa

Bizonylat típusa

Előzménye

Készülhet belőle

Valós raktár-mozgás

Beszerzés szállítólevél alapján

Beszerzés

Raktári

Szállítói rendelés

Beszerzési számla

Raktárközi átadás

Szállítói jóváíró számla

Visszáru szállítólevél

Igen


A bizonylat mentése előtt lehetséges:  Raktárközi átadás generálása. Beállítása esetén: A felosztás adatokból raktárközi átadási bizonylat(ok) generálódnak a rögzítést követően. Ahány telephely érintett a rögzített felosztásban, annyi raktárközi átadási bizonylat generálódik a háttérben a bizonylat rögzítését követően. Ezeket telephelyenként egyesével jóvá kell hagynia a felhasználónak, a rögzítéssel azonnal átadhatók a megfelelő telephelyek számára az áruk.

Tétel rögzítésekor lehetséges felosztási adatok megadása, azaz a rendelt mennyiség milyen arányban oszlik meg a telephelyek között. Lehetőség van továbbá az 1-es eladási ár telephelyenkénti megváltoztatására, valamint időszaki kedvezményes ár beállítására is, a későbbiekben ezek az adatok öröklődnek a bizonylattal. Ha a szállító árlistás árának pénzneme a cikk törzsben eltér a készülő bizonylat esetében beállított pénznemtől, akkor a rendszer megpróbálja automatikusan konvertálni azt. Ha sikertelen az automatikus árfolyam megadás, akkor a felhasználónak kell gondoskodnia az árfolyam megadásáról.

Fontos! Ha valamely beszerzett terméknél engedélyezett a negatív készlet, és készlete negatív a célraktárban, akkor a termék esetében a beszerzés először a negatív készletet egyenlíti ki, majd az esetlegesen megmaradó különbözet kerül raktárra.



  1. Nyissa meg a Beszerzés  Szállítólevél alapján menüpontot! Ekkor egy új ablakban megjelenik a Szállító törzs választóablaka.
  2. Válassza ki a listából a megfelelő szállítót!
  3. Amennyiben van a kiválasztott szállítóhoz tartozó korábban rögzített szállítói rendelés (vagy központi szállítói rendelés), akkor a jobb felső sarokban a Szállítói rendelés (F1) gomb felirata piros betűtípussal, ellenkező esetben feketével jelenik meg.


  1. Az Alapadatok fülön a Bizományos:  választólistából válassza ki, hogy bizományos-e vagy sem a beszerzés.

Fontos! Bizományos szállítólevél rögzítésekor csak egyedi SN kódos termékek vételezhetők be! Bizományos termékek raktárkészlete színkóddal jelölhető az egyéni paraméterek alapján. (Bővebben a Törzsadatok beállításai – Cikktörzs beállításai c. fejezetben.)


  1. Az alul levő Raktár elővál.:  választólistában válassza ki a használandó raktárat!
  2. Az  (Import) gombbal lehetséges tételek hozzáadása a beszerzési bizonylathoz egy külső fájl segítségével. Bővebben az Importálással támogatott beszerzési adatrögzítés c. részben olvasható.
  3. Ha szeretne korábban már rögzített Szállítói rendelést felhasználni a beszerzéshez, kattintson a jobb felső sarokban levő Szállítói rendelés (F1) gombra! Ekkor egy új ablakban megjelenik a bizonylatválasztó felület. Amennyiben tartozik az adott szállítóhoz megfelelő bizonylat, úgy a kiválasztott szállító bizonylatai közül választhat egyet. Amennyiben nincs, vagy másik szállító bizonylatát szeretné felhasználni, úgy adja meg a szükséges szűrési és keresési feltételeket, majd a szűrt listából válassza ki az adott bizonylatot, vagy annak egyes tételeit, és adja őket a listához! Ha szeretne további Szállítói rendelést felhasználni, ismételje meg a lépést!
  4. Az Alapadatok fülön adja meg a szállítólevél keltezési és teljesítési dátumát, külső bizonylatszámot!
  5. A Bizonylat kapcsolatok fülön további bizonylatszámokat menthet el a bizonylathoz a Belső bizonylatszám mező segítségével.
  6. Az Egyéb kapcsolati adatok fülön a bizonylat hozzáadható valamely projekthez, szerződéshez, bérbeadáshoz és/vagy munkaszámhoz.
  7. A Mellékletek fülön hozzáadhatók, törölhetők mellékletek.
  8. A Megjegyzés fülön megjegyzés fűzhető hozzá a bizonylathoz, mely a bizonylaton megjelenik a két aláírás felett.
  9. A listához való új tétel rögzítéséhez kattintson az  (Új) gombra. Ekkor egy új ablakban megjelenik a cikk adatlapja, többségében üres vagy 0 értékű mezőkkel.


  1. A Cikk-kereső:   mezőből válassza ki a hozzáadni kívánt cikket. Itt kereshet cikkszám, név, EAN, csomagolási egység EAN kódja, SN vagy LOT kód alapján is. A kiválasztott cikk adatainak megtekintésére  a (Cikk adatlap megnyitás) gombra kattintva van lehetőség. Kattintson a Cikk-kereső:   mező jobb oldalán levő „ablak” ikonra! Ekkor egy új ablakban megjelenik a Cikk törzs.
  2. Válassza ki a megfelelő cikket a listából!

Fontos! Egyéni paraméterként beállítható, hogy beszerzési bizonylatok rögzítése esetén alapértelmezésként kizárólag a szállító árlistájára felvett cikkek jelenjenek meg a listában! Ez a szűrés ideiglenesen törölhető a felső ikonsor  (Minden keresési feltétel törlése) gombjára kattintva. (A paraméter beállításáról a Törzsadatok beállításai – Cikktörzs beállításai c. fejezetben olvashat.)


Fontos! Bevételezés esetén lehetőség van a rendszerben cikk - szállító összerendelésére a törzsben. (Erről a Törzsadatok beállításai – Paraméterek beállításai c. fejezetben olvashat.)


16. Kattintson duplán a bal egérgombbal a kiválasztott cikk nevére, vagy kattintson az alsó gombsoron levő  (OK) gombra! Ekkor a Cikk törzs ablaka bezáródik, a cikk adatlapjában a Cikk: ,  Cikkszám: , EAN: , az ÁFA kulcs: , a N° eár:  és a B° eár.:  mezők pedig automatikusan kitöltődnek a cikk megfelelő adataival.

17. Amennyiben LOT kódos, vagy egyedi SN kódos termék beszerzését rögzíti, úgy a program a Mennyiség:  mezőt sárga háttérszínnel jelöli, és módosítása kézzel nem lehetséges. Ebben az esetben ugorjon a következő (17.) pontra, és folytassa onnan a műveletsort! Ha nem SN, vagy LOT kódos terméket rögzít, ezáltal a Mennyiség:  mező háttérszíne kék, ugorjon a 20. pontra, és folytassa onnan a műveletsort!

18. Írja be az SN kód:  mezőbe a rögzítendő termék egyedi szériaszámát! Ha LOT kódos terméket szeretne rögzíteni, akkor írja be a LOT kódot, szomszédos mezőbe a kiegészítő információt, ezt követő mezőbe pedig a mennyiséget.

19. Nyomja meg az  (Enter) billentyűt! Ekkor, ha a beírt kód eddig még nem volt használva az adatbázisban egyedi SN kódként, a mező alatti listába rögzítésre kerül. LOT-os cikk esetén engedélyezett az a kód is, ami már szerepel az adatbázisban.

20. Hagyja ki a következő lépést, és folytassa a 21. ponttól a műveletsort!

21. Írja be a Mennyiség:  mezőbe az összesen kapott mennyiséget!

22. A Nettó e. súly melletti mezőbe a cikk súlya megjelenik (a cikk törzsből veszi az adatot). Ez szabadon módosítható.

23. Írja be a N° eár:  vagy a B° eár.:  mezők egyikébe a megfelelő beszerzési egységárat! A kettő közül az egyiket tudja kitölteni, a másikat a program automatikusan kitölti a cikk ÁFA kulcsa alapján. Az  (Áfakulcs) választás mező legördülő menüje melletti (...) ikonra kattintva a bizonylat ÁFA típusától eltérő ÁFA kulcs is kiválasztható.

Fontos! Az árszámítás alapja jelölő alapértelmezett értéke paraméterben meghatározott, de bizonylatonként és tételenként tetszőlegesen változtatható. Használata meghatározza, hogy a szoftver a N° eár-at vagy a B° eár-at veszi figyelembe az árak kalkulálásakor.  Beszerzési oldalon az árszámítás alapja mindig a nettó jelölőt veszi figyelembe.


Fontos! Ha a bizonylaton lévő cikknek az áfakulcsát módosítom, akkor az árak minden esetben nettó alapon kerülnek újraszámításra.


24. Ha szeretné használni a tétel mennyiségi elosztását, kattintson a  (Felosztás (átadás, foglalás)) gombra. Ekkor a jobb oldali ablakrészben a Megjegyzés mellett megjelenik az Átadás, foglalás fül is, ahol a tétel összmennyisége felosztható. A felosztás lehetséges raktárak között, Vevői rendelés és Proforma bizonylatok, továbbá Projektek és Feladatok között. A lista tartalma változik a kiválasztott cikk függvényében. Vagyis ha a kiválasztott cikk nem szerepel egyetlen rendelésen sem és egytelen projektben/feladatban sem lett anyagigényként hozzáadva "Rendelt" státusszal, akkor csak az aktuális telephely (ahová a felhasználó be van jelentkezve) raktárai láthatók. A felosztásnál látható Árszint oszlopban akkor vannak adatok, ha a projekt anyagfelhasználásra rögzítev lett az adott cikkből. Valamint a szállítói rendelés kelt oszlopa abban az esetben tartalmaz dátumot, ha a projekt anyagrendelés funkcióval szállítói rendelés lett rögzítve az adott cikkre, mely előzményként van felhasználva a beszerzési bizonylaton.

Amennyiben a szétosztott mennyiség nem egyezik meg az összmennyiséggel, erre a program figyelmeztet.

25. Ha mégsem szeretné a tételt felosztani, kattintson a Felosztás (átadás, foglalás) törlése gombra.

26. A  (Rögzít) gombbal hozzáadhatja a tételt a beszerzési bizonylathoz.

27. Ismételje a 12-25. lépést addig, amíg új tételt kíván adni a bizonylathoz. A folyamatos tételrögzítésre a  (Következő) gomb segítségével, vagy az F10 gyorsbillentyű használatával van lehetőség.

28. A  Raktárközi átadás gen. kapcsoló opcionális bepipálásával használhatja a raktárközi átadás generálása funkciót.

29. A  (Rögzít) gombbal rögzítheti a beszerzési bizonylatot.


A Projektek anyagrendelés funkcióval indított szállítói rendeléshez tartozó Beszerzés szállítólevél alapján rözgítésénél a  (Rögzít) gombra kattintva a rendszer figyelmeztet arról, hogy felosztással érintett tételek szerepelnek a bizonylaton.  (Erről a Törzsadatok beállításai – Paraméterek beállításai c. fejezetben, a "Beszerzéskor figyelmeztetés tétel felosztások esetén" paraméternél olvashat.)


Importálással támogatott beszerzési adatrögzítés


A Beszerzési szállítólevél és Beszerzési számla típusú bizonylatok esetében lehetőség van egy külső fájlből a tételeket beimportálni, ezzel segítve, gyorsítva az adatrögzítést. Egyedi fejlesztéssel megvalósítható bármely formátumú fájl beolvasása.

Példa. Ön egy ruha viszonteladó. A nagykereskedésből megrendeli az árut, majd miután megérkezett a rendelt áru, és megkapta a nagykereskedéstől a fájlt, ami tartalmazza a megrendelt cikkek listáját, EAN kódját (és egyéb adatait), Ön az Europroof rendszerben ellenőrizni és rögzíteni is tudja saját árukészletként az átvett cikkeket.


Az Importer használata az alábbi módon történik:

    1. Nyomja meg az  (Import) gombot, majd a megjelenő ablakban válassza ki az import típusát, majd a fájlt:

       

    1. Miután betallózta a fájlt, a  (Tovább) gombot megnyomva egy listában megjelenik a tétel lista, melyet a fájl tartalmaz:

    1. Itt vagy vonalkód olvasó segítségével tudja az EAN kódokat bevinni az Europroof rendszerbe, vagy az EAN kód:  mezőbe kézzel beírva. Amikor a rendszer érzékel egy EAN kódot, mely szerepel az importált listában, a tétel sorában az Ellenőrzött mennnyiség értékét megnöveli. Az Ellenőrzött mennnyiség mező kézzel is módosítható. Amennyiben a rögzített EAN kódok és az importált listában szereplő EAN kódokhoz tartozó tétel mennyiség megegyezik, úgy a Mennyiség egyezik mezőben a  (zöld pipa) jel látható. Ha a mennyiségekben eltérés van, akkor a  (piros felkiáltójel) látható.
    2. Ha elvégezte a tételek ellenőrzését, az EAN kódok rögzítését, a (Rögzít) gombbal tudja a rendszerbe rögzíteni a tételeket. Az Ellenőrzött mennnyiség mező(k) értéktől függően eltérő Információs ablak jelenik meg.

       Ha az Ellenőrzött mennyiség értéke minden tételnél megegyezett a Mennyiség értékével (vagyis minden sorban zöld pipa szerepelt), akkor egy egyszerű Információs ablak tájékoztatja a sikeres importálásról. Ha a mennyiségek eltértek valamely (vagy minden) tétel esetében (vagyis valahol vagy mindenhol piros felkiáltójel szerepelt), akkor először egy Megerősítő ablakban láthatjuk azokat a tételeket, melyeknél eltérnek a mennyiségek, majd a Folytatás után az Információ ablakban olvashatjuk, mely tételeket érintett az eltérés, és esetleg nem kerültek importálásra.

    1. Ezután a beszerzési bizonylaton megjelennek az importált tételek, és a bizonylatrögzítés a megszokott módon folytatódhat.

Beszerzési szállítólevelek karbantartása

Elérése: Beszerzés -> Karbantartás -> Beszerzési szállítólevelek karbantartása

A bizonylatok karbantartásának általánosságáról a Bizonylatok - Bizonylatok karbantartása c fejezetben olvashat.

A karbantartó ablakban megjelenő szűrők és gombok funkcióiról a Bizonylatok karbantartása c. fejezetben olvashat részletesen.

A bal oldali szűrő részben található  Bizományos kapcsoló bejelölése esetén kizárólag azok a bizonylatok jelennek meg a listában, amelyek rögzítésekor bizományos típusúra lettek állítva (Bizományos: mezőnél: Igen lett kiválasztva).

Használható az  (Elosztási adatok) gomb és a Komissió lista nyomtatása funkció. (Bővebben a két funkcióról lejjebb olvashat.)

Használható az  (SN/LOT kódok) gomb. Válassza ki a listáról az Önt érdeklő egyedi szériaszámú termék(ek)et tartalmazó tételt, LOT kódos cikket, majd nyomja meg  (SN/LOT kódok) gombot! Ekkor egy új ablakban megjelenik az SN/LOT kódválasztó felület. Válassza ki az Önt érdeklő SN vagy LOT kódot, majd kattintson a  (Lekérdez) gombra! Ekkor egy új ablakban megjelenik az SN lekérdezés ablaka. (Bővebben a funkció használatáról az SN lekérdezés c. fejezetben.) 

  • Használható a Szerkesztés menüpont a kijelölt tételre jobb egérgombbal való kattintáskor. Megfelelő jogosultság (Jogosultság elérése: BIZONYLAT KARBANTARTAS – BESZERZES SZALLITOLEVEL – SZERKESZTES) megléte esetén a tévesen rögzített bizonylatfej adatok (kelt, teljesítés, határidő, külső bizonylatszám) utólag is korrigálhatók. A jogosultság hiánya esetében ez a menüpont nem jelenik meg a felhasználónak. (A jogosultságok beállításáról bővebben a Jogosultságok c. fejezetben.)

Tétel sztornó

 (Tétel storno) gombra kattintva a Beszerzési szállítólevél tételét van lehetőségünk stornózni. A storno hatására a bizonylaton szereplő tétel feldolgozottá válik, a tétel stornózott mennyisége felveszi a tétel mennyiségét, valamint a Beszerzési szállítólevél tételéhez kapcsolódó foglalások és felosztások törlésre kerülnek, ezen felül a létrejön egy új strono bizonylat amelyen szerepel a stornozott tétel - így a storno és a kiinduló bizonylat együtt lesznek érvényesek és értelmezhetőek.

Amennyiben a bizonylat egyetlen tételét stornozzuk (vagy az utolsó nem stornozott tételét) akkor a teljes bizonylat stornozottá válik.

Ha a stornozáshoz szükséges mennyiség (vagy SN/LOT kódok) nem állnak rendelkezésre, vagy a tétel már feldolgozott akkor tétel stornozása nem lehetséges.

Elosztási adatok és komissió lista

Elérése: Beszerzés -> Karbantartás -> Beszerzési szállítólevelek karbantartása ->  (Részletek) gomb ->  (Elosztási adatok) gomb

Elérése: Beszerzés -> Karbantartás -> Beszerzési szállítólevelek karbantartása -> bal oldalon Komissió lista választógomb  -> (Nyomtat) gomb

E két funkció egymással összefüggésben áll, ugyanis amennyiben a bizonylathoz tartoznak Elosztási adatok, úgy nyomtatható hozzá Komissió lista is, azonban ha a bizonylathoz nem tartoznak Elosztási adatok, akkor a Komissió lista is üres lesz.

E két funkció kizárólag a következő bizonylattípusok esetén használható:

  • Beszerzési szállítólevél
  • Beszerzési számla
  • Szállítói rendelés / Központi szállítói rendelés





Az Elosztási adatok funkció:

Egyetlen adott tétel telephelyek szerinti mennyiségi elosztását mutatja meg egy új ablakban. Az  (Elosztási adatok) gomb a megfelelő bizonylattípus karbantartási ablakának alján a bizonylat részleteiben látható a Tételek fülön belül. Amennyiben a bizonylaton rögzítettek legalább egy olyan tételt, amely termékeit több telephelyre osztották szét, úgy az ablakban – a lenti képnek megfelelően – megjelennek a telephelyek egymás alatt, és mellettük a Mennyiség oszlopban a telephelyre osztott mennyiségek egymás alatt. Amennyiben egyetlen ilyen tétel sincs a bizonylaton, úgy az új ablak szintúgy megnyílik, de üres adatokkal.

Komissió lista:

Egy bizonylat tételeinek telephelyekre felosztott mennyiségeinek nyomtatása. Segítségével könnyedén átlátható, hogy a kézhez kapott termékek közül mely tételekből mekkora mennyiség kerüljön át az egyes telephelyekre.

A Komissió lista a megfelelő bizonylattípus karbantartási ablakának bal oldalán, a  (Nyomtat) gomb alatti  lenyíló listából választható ki, melynek alapértelmezett eleme a Másolat. Kattintson a  (Nyomtat) gombra, majd megtekintéséhez kattintson a  (Nyomtatási kép) gombra, nyomtatásához kattintson a  (Nyomtat) gombra! A listán a tételek és azok mennyiségei telephelyenként csoportosítva jelennek meg egymás alatt.

Amennyiben egy bizonylaton nem szerepel egy olyan tétel sem, amelynek mennyiségét több telepre szétosztották, úgy a Komissió lista szintúgy megtekinthető és nyomtatható, de adatok nélkül lesz lementve.


Elosztási lista:

Egy bizonylat tételeinek elosztási listáját nyomtathatjuk ki, melyen megjelenik a polchely, valamint hogy a cikk mely projektekre, vagy raktárakba lettek felosztva a bizonylat rögzítésekor. Az Elosztási lista nyomtatványon megjelenik a szállítóhoz tartozó szállítói termékkód.