A Pénztár az Europroof© rendszerben a házi pénztár funkcióját látja el. Automatikusan és manuálisan is rögzülhetnek tételek, amelyek a pénztár forgalmát érintik. Egyszerűen és gyorsan elvégezhetők a pénztárakkal kapcsolatos feladatok. A rendszerben minden pillanatban nyomon követhető az adott Pénztár aktuális egyenlege. A bevételi és kiadási pénztárbizonylatok ismétlődésmentes szigorú sorszámozást kapnak, így teljeskörűen kielégítik a bizonylat kiállításra vonatkozó jogszabályi előírásokat (a pénztárbizonylat nyomtatása opcionális).

A Pénztárba a kézzel rögzített mozgások mellett az elkészített bizonylatok alapján automatikusan érkeznek jóváírások és terhelések. A mozgások egyenlegét a nyitó egyenleggel összevetve kialakul az adott napi záró érték. A zárás ellenőrzése után a záró érték elfogadható, így az a következő nyitó egyenleggé válik.

A rendszer pénznemenként több Pénztárat kezel, melyek közül megjelölhető egy alapértelmezett pénztár. Bővebben: Pénztár törzs

A Pénztár modul főbb funkciói:        

  • Bevételi bizonylatok kiállítása (ügyfélnek vagy dolgozónak)
  • Kiadási bizonylatok kiállítása (ügyfélnek vagy dolgozónak)
  • Pénztárfeladások készítése (pénz feladása a házi pénztárból bankszámlára)
  • Banki kivétek rögzítése (pénz kivét bankszámláról a házi pénztárba)
  • Pénztárak közötti átadás (telephelyek pénztárai között)
  • Pénztárnyitás és Pénztárzárás
  • Pénztárjelentés készítése
  • Kimutatások készítése
  • Kapcsolat a kereskedelmi rendszerrel


Automatikusan kezelt Jóváírások

Automatikusan kezelt Terhelések

Készpénzes eladások (Számla, Blokk)

Hitelönerő

Átutalásos Vevői számla készpénzes kiegyenlítése

Pénzfelvétel bankszámláról

Egyéb rögzített bevétel

Készpénzes eladások sztornója

Készpénzes áruvásárlás

Készpénzes költségszámla rögzítése

Befizetés bankszámlára

Egyéb rögzített kiadás


Pénztár befizetés és kifizetés (Ügyfélnek és Dolgozónak)

Elérése: Pénzügy -> Pénztár bizonylat -> Pénztár be- és Kifizetés

Ezzel a funkcióval lehetséges az adott Pénztárhoz tartozó befizetéseket és kifizetéseket manuálisan rögzíteni. Ugyanazon ablak szolgál Bevételi pénztárbizonylat és Kiadási pénztárbizonylat rögzítésére is. A fizetésekről a rögzítések után Pénztár bizonylatok keletkeznek. (Bővebben a Pénztár bizonylatokról a Pénztár bizonylatok karbantartása c. fejezetben.) Kézzel megadható a Teljesítés dátuma, ami alapértelmezetten a rögzítés dátuma.

A pénztárbizonylatokhoz lehetséges megadni kapcsolódó bizonylatot. Ez a belső bizonylatszám ismeretében adható meg. Külső számla, Költség számla, Szállítói jóváíró számla, Számla, Előleg számla és Blokk típusú bizonylatok kapcsolhatók a be- és kifizetésekhez.

  1. Nyissa meg a Pénztár be- és kifizetés menüpontot!
  2. Válassza ki, hogy Bevételi pénztárbizonylatot vagy Kiadási pénztárbizonylatot kíván rögzíteni. Ehhez kattintson az alapértelmezésben megjelenő "Bevételi pénztárbizonylat" feliratra.
  3. Válassza ki, hogy Ügyfelet a Dolgozó, Vevő vagy Szállító törzsből választ. Ennek megfelelően a jobb oldali  ikonra kattintva válassza ki az ügyfelet.
  4. Az Összeg:  mezőbe írja be a be- vagy kifizetendő összeget!
  5. Az Összeg:  mező melletti  választómenüből válassza ki a megfelelő pénztárat!
  6. Szükség esetén módosítsa a Teljesítés dátuma:  mezőnél a dátumot!

Fontos! A Teljesítési dátum mindig a rögízés napjával megegyező, kézzel nem módosítható!


  1. Szükség esetén írjon megjegyzést a Megjegyzés: mezőbe!
  2. Amennyiben a be- vagy kifizetést egyéb bizonylathoz szeretné kapcsolni, jelölje be a  /  Kapcsolódó bizonylat megadása opciót és a megjelenő kereső mezőbe írja be a belső bizonylatszámot és nyomja meg a (Keresés) gombot. Amennyiben a rendszer megtalálta a bizonylatot, úgy a sárga mezők automatikusan kitöltődnek. A rendszer figyelmeztet, ha az Ön által kiválasztott Ügyfél és a kapcsolódó bizonylat ügyfele eltérő.
    Ha nem talál a rendszer a megadott számmal bizonylatot, azt egy figyelmeztetéssel jelzi.
  3. Ha szeretné rögzíteni a fizetést, kattintson a  (Rögzít) gombra! Rögzítés után lehetőség van a pénztárbizonylatot kinyomtatni.

Fontos! Amennyiben a be- és kifizetéshez megad kapcsolódó bizonylatot, akkor a rendszer rögzítéskor automatikusan a pénzügyi rendezést is elkészíti a teljesítés dátumára. Ha a választott kapcsolódó bizonylat és a készülő pénztár bizonylat pénzneme nem egyezik meg, úgy a pénzügyi rendezések mintájára a felhasználónak meg kell adnia a rendezett összeget is.
Ha a készülő pénztár bizonylat összege nagyobb, mint a kapcsolódó bizonylaté - és a két bizonylat iránya ellentétes -, akkor túlfizetés képződik a rendszerben!

A pénztárbizonylaton megjelenik a forrás vagy a célpénztár neve, attól függően, hogy a bizonylat kifizetés vagy befizetés.